Het materiaal

03-12-2022

De fiets

Ridley Fenix SLiC
Ridley Fenix SLiC

Na zeven jaar was het tijd om mijn oude Ridley Fenix te vervangen door een nieuw exemplaar. Zoals steeds bestelde ik mijn nieuwe fiets bij De Fietser in Opwijk. Ik heb het al enkele malen gezegd maar ik ga steeds daarheen voor de service en klantvriendelijkheid van Wim, Isabelle en de rest van het team. Na wat vergelijken heb ik uiteindelijk gekozen voor de nieuwe Ridley Fenix SLiC, het endurance model van Ridley. Wel nog met de gewone Shimano Ultegra versnellingen (reden: prijs) maar met schijfremmen (geen keuze mogelijk). De kleurcombinatie is mijn eigen keuze maar grappig was wel dat Wim een fiets met dezelfde kleuren had 🙂

De kledij

Peloton de Paris Atlas 2in1 Puffy Jacket
Peloton de Paris Atlas 2in1 Puffy Jacket

Ik heb heel wat (goede) fietskledij en tijdens de wintermaanden reed ik steevast in mijn winteruitrusting van De Fietser. Uren heb ik al doorgebracht op diverse websites om bijkomende (winter)kledij te kopen en probeerde om ook door de vele marketingtermen heen te kijken. Als er dan een Belgisch merk zoals Peloton de Paris in mijn vizier komt, is de keuze snel gemaakt. Vele malen ging ik in de winkel binnen maar vond nooit echt mijn ding tot voor kort. Ik zag de Atlas 2in1 Puffy Jacket en was onmiddellijk verkocht.

Peloton de Paris Atlas Padded Tights Black
Peloton de Paris Atlas Padded Tights Black

Een lange broek kon natuurlijk ook niet ontbreken en hiervoor koos ik de Atlas Padded Tights Black.

Vorige week heb ik deze combinatie getest en ik moet zeggen dat het zijn kostprijs absoluut waard is! Hopelijk doorstaan ze de komende wintertemperaturen even goed...

Wowwow Stelvio Jacket 2.0
Wowwow Stelvio Jacket 2.0

Omdat we tijdens de BRM's regelmatig in het donker rijden en zichtbaarheid dus absoluut belangrijk is, rijden veel mensen met reflecterende (gele) kledij. Zelf heb ik gekozen voor het Stelvio 2.0 jacket van Wowwow. Ik heb hiervoor gekozen omdat ik tijdens de Hagelandse 101 zag hoe goed zichtbaar het was in vergelijking met de traditionele gele kledij.

Tassen

Tot nu toe reed ik steeds met een kleine rugzak om eventueel wat extra eten, ... mee te nemen maar voor de langere ritten is dit niet zo leuk. Daarom dat ik wou investeren in wat "tassen". Geen traditionele fietstassen maar eerder tassen om binnen/aan het frame/zadel te bevestigen. Ook hier uren met vergelijken en uiteindelijk gekozen voor het Duitse (Europees, ja) Cyclite.

Cyclite Frame Bag / 01
Cyclite Frame Bag / 01

De eerste tas is een frame bag en in de 2,8 l grote tas kun je redelijk wat materiaal kwijt. Het gewicht van 148 g is natuurlijk mooi meegenomen. Het enige nadeel aan deze tas (maar eigenlijk niet door de tas) is dat ik mijn 750 ml grote drinkbus er niet vanonder kan halen. Ik zou de drinkbus kunnen vervangen door een 500 ml exemplaar maar omdat hydrateren tijdens het fietsen zo belangrijk is, maak ik in eerste instantie gebruik van de drinkbus op de staande buis en verwissel deze nadat deze leeg is.

Cyclite Top Tube Bag / 02
Cyclite Top Tube Bag / 02

De tweede tas is de top tube bag en is o.a. bedoeld om een battery pack in kwijt te kunnen (met opening voor de oplaadkabel) en je gelletjes, ... Deze tas heeft een magnetische sluiting en gaat vrij vlot open. Inhoud is 1,7 l en het gewicht is 112 g.

Cyclite Saddle Bag / 01
Cyclite Saddle Bag / 01

Tot slot had ik nog een grotere (zadel)tas nodig om wat extra kledij, voedsel, ... in kwijt te geraken wanneer ik aan de heel lange ritten begin. Hiervoor heb ik de saddle bag gekozen maar moet deze nog testen (en studeren hoe het in mekaar zit...). In deze tas kun je maar liefst 12,9 l kwijt en toch weegt ze maar 318 g. Hoe deze een invloed heeft op het rijgedrag/comfort valt dus nog te bezien...

Verlichting

Van het allergrootste belang tijdens mijn ritten is een goede verlichting. Als er een ding is waar ik niet op bespaar, dan is het wel veiligheid.

De winkel waar ik mijn fiets gps, ... koop is WayPoint in Leuven. Opnieuw super vriendelijke mensen en die weten waarover ze het hebben. Na wat discussie hebben we uiteindelijk gekozen voor een voor- en achterlicht van Lezyne.

Lezyne Lite Drive 1000XL
Lezyne Lite Drive 1000XL

Het voorlicht is de Lite Drive 1000 XL. Het modelnummer geeft al iets prijs; de lichtopbrengst is 1000 lumen. Er zijn 8 verschillende lichtmodi en het gewicht bedraagt 153 g.

Lezyne Strip Drive Pro Alert Rear
Lezyne Strip Drive Pro Alert Rear

Als achterlicht heb ik voor de Strip Drive Pro Alert Rear gekozen. Met 300 lumens geeft dit licht het achteropkomend verkeer hopelijk voldoende signalen dat ik er rijd... Er is ook een signaalfunctie die het verkeer verwittigt wanneer ik vertraag en stop.