PeRM Noord - 200 km
Negen ritten had ik al achter de rug en nadat ik een kleine twee weken geleden gepast had voor de georganiseerde rit vanuit Sint-Truiden, zat er niet veel anders op dan een nieuwe solorit te rijden.
Mijn keuze was deze keer op de PeRM Noord gevallen en ik koos mijn vertrek vanuit De Nekker in Mechelen.
Om 6.55 uur vertrok ik met de nodige bevoorrading voor wat later een rit met heel wat hindernissen zou blijken...
Het begin langsheen de Vrouwvliet was ideaal om in gang te geraken.
Bij de oversteek van de Beneden-Dijle was het wat opletten om de goede richting te vinden maar dit verliep gelukkig probleemloos.
Het kanaal Leuven-Dijle bracht me aan het Zennegat, een plaats die me niet geheel onbekend was...
Langsheen de Rupel in Heindonk moest het Kasteel De Bocht er natuurlijk aan geloven. Ik werd bovendien nog gediend met een luchtballon op de achtergrond.
Het zijn zaken als deze waar ik graag tijd voor neem om ze te fotograferen en waarbij het solo rijden een voordeel is.
In Klein-Willebroek zag ik een tank. Blijkbaar is het een Sherman Firefly tank en werd ze geplaatst ter ere van de 11th Armoured Division en Robert Vekemans.
Bij het oversteken van de Rupelbrug had ik mijn eerste wegprobleem maar het kostte me weinig moeite om de juiste weg te vinden.
Ik reed o.a. door 't Geleeg, het steenbakkerijmuseum van de Rupelstreek wat toch eens een bezoek waard is om onze geschiedenis te leren kennen en appreciëren...
Mijn 25 km stop was aan fietsknooppunt 34 waar je aan de Zeesluis van Wintam de overzet naar Dendermonde kunt nemen.
Aan de Hobokense Polder begon het eerste echt wegprobleem; ik kon de normale route niet volgen en het was niet evident om de juiste weg richting Antwerpen te volgen, zeker niet wanneer je het hier niet kende.
Na wat zoeken geraakte ik dan toch aan de kaaien waarna ik Het Steen bereikte.
Het was er redelijk druk en ik zag er ook mensen in traditionele klederdracht rondlopen. Op 15 augustus viert Antwerpen Moederdag en vindt ook de Rubensmarkt plaats. Blijkbaar lokt dit steeds een massa volk.
De volgende wegomlegging volgde als snel; aan het Droogdokkenpark raakte ik even het spoor bijster maar geraakte uiteindelijk toch aan de Scheldelaan om vervolgens de Van Cauwelaertbrug te bereiken...
Deze stond omhoog en een lokale fietser maakte me er attent op dat ik om moest rijden...
De Meestoofbrug dan... Deze stond ook omhoog en na een kwartier bewoog er nog niets...
Uiteindelijk heb ik hier een half uur gewacht! Dan had ik het wel gezien en besloot een alternatief te zoeken. In mijn ooghoek bemerkte ik aan de overkant van de baan een bord op met volgende tekst: "Fietsers bij gesloten Meestoofbrug over Sluisdeur 4"!
Ik had hier dus gewoon onmiddellijk kunnen oversteken!
Bon, ik geraakte ondertussen wat gefrustreerd en het lange stuk Scheldelaan maakte het er niet beter op; enkel een muurschildering en Molen de Eenhoorn in Lillo zorgde wat voor welkome afwisseling.
Het Smokkelpad richting Rilland bracht uiteindelijk verlossing; ik was uit de haven!
Nederland betekent meestal ook deftige fietspaden en veel open ruimte en dus was het opnieuw genieten...
Ik stak o.a. het Bathse Spuikanaal en Schelde-Rijnkanaal over.
Plots zag ik een bordje van de gemeente Woensdrecht. Bij mijn "verkenning" van de rit via Google Earth had ik gezien dat hier een drankgelegenheid was. Stom als ik was, vond ik het nog te vroeg om een langere stop in te lassen. Het zou vervolgens heel lang duren vooraleer ik opnieuw een drankgelegenheid vond...
Terug in België reed ik door de Kalmthoutse Heide. Hoe mooi en rustig was het hier zeg! Ik was nu precies halverwege en had al (o.a. door de onverwachte pauzes) een kleine 5:30 uur gereden.
Op het einde van de Kalmthoutse Heide besloot ik om een langere rustpauze in te lassen en voldoende te eten en te drinken.
Wuustwezel en Loenhout brachten me uiteindelijk aan fietsknooppunt 9 van de Antwerpse Kempen. Er stonden nu 127 km op de teller.
Spijtig genoeg was er hier geen vuilbak aan de zitbank te bespeuren en dit liet zich zien... Mensen hadden gewoon hun etensresten en blikjes in het gras gegooid 🙁
In Rijkevorsel (Veussel...) reed ik eindelijk door een centrum met drankgelegenheid. Ik was dan ook maar al te blij dat ik mijn koffie en cola kon drinken bij Café 't Centrum!
Iets verder passeerde ik de Stenen Bergmolen en moest dus opnieuw van de fiets om een foto te nemen 🙂
Ik zat nu op volkomen onbekend terrein en dit boezemde me toch wat angst in; reed ik wel de juiste richting?
Gelukkig was dit het geval en kon ik na 150 km melden dat ik in Pulderbos was. Ondertussen waren er 8 uur verstreken sedert het vertrek...
In Vorselaar dacht ik even dat ik een onnodige lus had gemaakt maar Vorselaar is niet hetzelfde als Rijkevorsel, Rudy...
In Herentals moest ik bij het oversteken van het Albertkanaal opnieuw met wegenwerken rekening houden. Bij een vorige passage waren hier ook al problemen. Blijkbaar wordt... vandaag (!) de nieuwe spoorbrug over het kanaal gelegd.
Het geluk was deze keer aan mijn zijde. Eigenlijk had ik de verkeerde kant van het Albertkanaal genomen maar de originele route stak iets verder de brug bij Herentals-Herenthout over waardoor ik dus juist zat 🙂
Iets later kwam ik in Morkhoven terecht; hier was ik dus al enkele malen voor een georganiseerde tocht vertrokken en vond dat ik nog zo ver van "huis" was!
Het was hier een drukte van jewelste want de Grote Prijs Yvonne Reynders passeerde hier!
Ik kon gelukkig doorrijden om in Wiekevorst mijn laatste stop te houden. Na 175 km voelden de benen nog steeds redelijk goed aan, iets wat me toch wat verbaasde gezien de gebrekkige tussentijdse fietstochten (lees twee korte indoorritten).
Itegem, Berlaar, Putte en Peulis brachten me tenslotte waar ik gestart was; De Nekker in Mechelen.
Ik had 10:50 uur over de 206 km gedaan; tussenstops niet inbegrepen 8:57 uur. Mijn gemiddelde snelheid bedroeg 19 km/u (23 km/u zonder tussenstops).
Buiten het havengedeelte en de toch wel vele omleidingen heb ik opnieuw kunnen genieten. Het weer viel goed mee, fysiek kende ik niet te veel problemen en er was genoeg te zien!
Volgende maand rijd ik normaal gezien de "Louis Beirinckxroute" met vertrek vanuit Lier en ga de Kempen en Limburg opnieuw onveilig maken. Dit is dan mijn voorlaatste rit...
Dankzij de sponsors die blijven steunen, heb ik ondertussen 3150 eur bij mekaar gesprokkeld. Bedankt iedereen!!!
Mijn sponsors
Dikke merci alvast aan Mike L, Katty L, Jimmy G, Hilde v, Katelijn H, Joeri V, Greet L, Nadine B, Ilse N, Greta G, Honorée R, Veronique C, Ellie G, Liza F, Christa R, Marise D, Chantal L, Sonia W, Peggy V, Autocenter Veltem, Hilde D, Terri E, Ria en Pieter, Marijke H, Claudine R, anoniem, Peggy W, Bart R, Marilyn, Auxane M, Filip L, Mira V, Jochen V, Steven B, Collega's Gemeentebestuur Zaventem, Chris H, Hedwig T, Thomas W, Karin G, TOPdesk Belgium, Lies D, Bikelife, Nele V, Luc C, Karin A, Kristin S, An De P, Dany en Viviane, Katrien C, Steven D, Lut C, Gaëlle C, Ronald V, Luk V E, Krista L, Ilse L, Jeroen T, Peter V, Dirk d S, Willy en Yvonne, Dirk en Daniella, Gisèle en Michelle, Geert L!!!